مجله نقره ساحل

دلیل سیاه شدن نقره و راهکارهای رفع آن

دلیل سیاه شدن نقره همواره سوال خیلی ها بوده و هست.

زیورآلات و جواهرات نقره‌ای که میخریم به مرور زمان تغییر رنگ میدهند. عموما کدر، تیره و یا زرد رنگ میشوند. اما دلیل این امر چیست؟ آیا نشان‌دهنده بی‌کیفیت بودن نقره ماست؟ آیا نقره ای که خریدیم اصل نیست؟ آیا میتوان رنگ نقره را به حالت اولیه برگرداند؟ آیا خودمان میتوانیم این کار را انجام دهیم؟ ما در نقره ساحل در این مقاله به این پرسشها پاسخ میدهیم.برای دیدن مدلهای متنوع از زیورآلات زنانه اینجا کلیک کنید.

علت تیره شدن نقره

نقره خام عیار 999 دارد و در محیط و دمای منزل تیره نمیشود. اما میدانیم که نقره استفاده شده در ساخت بدلیجات عموما عیار 925 دارد.  فلزات دیگری همچون مس و برنج با نقره ترکیب میشوند تا آلیاژ بدست آمده دوام واستحکام بیشتری داشته باشد.(برای اینکه بدانید عیار نقره چیست و چگونه تعیین میشود این مقاله را مطالعه نمایید)

فلزات استفاده شده در آلیاژ نقره با عوامل مختلفی واکنش نشان میدهند و موجب تیره شدن سطح زیورآلات میشوند. اکثر عوامل شیمیایی که در محیط وجود دارند و ما به صورت روزمره با آنها سر و کار داریم، میتوانند باعث تیره شدن نقره شوند. کلری که در آب وجود دارد، عرق بدن، مواد آرایش و بهداشتی و … نقره را تیره میکنند.

با توجه به مواردی که گفته شد، کدرشدن و تیرگی زیورآلات نقره به هیچ عنوان نشان دهنده اصل نبودن و بی کیفیتی نقره نیست. بلکه یک ویژگی ذاتی زیورآلات نقره است.

چگونه از جواهرات نقره خود در برابر تیره شدن محافظت کنیم

اگر کمی حواسمان جمع باشد میتوانیم تیره شدن زیورآلات نقره را برای برای مدتی طولانی به تعویق بیاندازیم. رعایت کردن نکات ساده زیر به افزایش عمر نقره کمک شایانی میکند.

  1. هنگام ورزش کردن و به طور کلی هر فعالیتی که منجر به عرق کردن میشود، زیورآلات خود را در بیاورید. عرق بدن به خصوص در مواقعی که داروی خاصی مصرف میکنیم، باعث تیرگی سریع و بیشتر سطح نقره میشود.
  2. زیورآلات نقره باید آخرین چیزی که میپوشید و اولین چیزی که در میاورید باشند. پس از اتمام آرایش، میکاپ و عطر زدن سراغ زیورآلات بروید. مواد شیمیایی موجود در عطر، ادکلن و لوازم آرایشی به شدت با نقره واکنش نشان میدهند.
  3. اگر محیط کاریتان به نحوی است که با مواد شیمیایی زیادی سر و کار دارید (مثل فروشگاه لوازم آرایشی یا عطر) از جواهرات نقره استفاده نکنید.
  4. هنگام شستن دستها و یا شستشوی ظروف حتما زیورآلات خود را در بیاورید. علاوه بر کلر موجود در آب، مواد شیمیایی مواد شوینده نیز باعث تیره شدن نقره خواهند شد.
  5. یک کیف برای جواهرات نقره خود داشته باشید که از تماس آن با هوا و رطوت جلوگیری کند. شب قبل از خواب حتما زیورآلات را درون کیف قرار دهید.

راهکارهایی برای از بین بردن تیرگی زیورآلات نقره

تغییر رنگ ایجاد شده روی سطح نقره همیشگی نیست و با پولیش و تمیز کردن، میتوان جواهرات را به رنگ اولیه بازگرداند. بهترین و مطمئن‌ترین راه کمک گرفتن از متخصصان و نقره‌فروشان برای پولیش کردن حرفه‌ای نقره است. اما روش‌های ساده‌ای هم وجود دارد که خودتان نیز در منزل میتوانید رنگ نقره را به حالت اولیه بازگردانید.

میتوانید یک فویل درون یک ظرف قرار دهید. داخلش آب داغ، 1 یا 2 قاشق غذاخوری نمک و جوش شیرین اضافه کنید. زیورآلات را 5 دقیقه درون این محلول بگذارید. سپس با آّب شسته و با پارچه نرم خشک کنید. روش دیگر اسپری کردن شیشه پاک کن روی یک پارچه نرم و تمیز کردن نقره به وسیله آن است.

استفاده از 1 یا 2 فنجان آب و 1 قاشق غذاخوری آبلیمو و قرار دادن جواهرات نقره به مدت یک شب درون آن، نقره را درخشان میکند. همچنین می‌توان 1 دقیقه نقره را در محلولی از چند لیوان آب داغ و 1 قاشق غذاخوری پودر لباسشویی قرار داد.

استفاده از مسواک و خمیردندان نیز میتواند باعث درخشندگی دوباره نقره شود، اما در مواردی که زیورآلات شما سطح صافی دارند این روش باعث ایجاد خطوطی روی آن میشود.

در نهایت بهترین راهکار از نظر ما مراجعه به متخصصان این کار است تا خدایی نکرده جواهرات شما آسیب نبینن. نقره ساحل پولیش زیورآلات نقره شما را به صورت حرفه‌ای انجام میدهد. در صورت وجود هر گونه سوال یا مشکلی با ما تماس بگیرید تا رایگان به شما مشاوره دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 6 =